Si hem parlat de la Teoria de Camp i de la Orientació Sociomètrica, ara aprofundim amb una altre tendència.
Abans de fer referència a l'enfocament de Freud sobre els grups, exposat fonamentalment en la Psicologia de masses cal al•ludir a la distinció entre psicologia social i individual
En general, doncs, la psicoanàlisi enfoca les relacions i influències dels altres sobre l'individu, podent afirmar-se que l'altre apareix integrat a la vida anímica de l'individu (atracció i odi; amor i mort). Ara bé, en referir-se amb la finalitat de la psicologia social, això és, al comportament col•lectiu, definit per ell com el resultant de la influència simultània de moltes persones sobre l'individu, pensa que no és precís apel•lar a principis explicatius diferents dels empleats en la consideració del comportament interindividual. Nega taxativament que calgui recórrer a un instint gregari. Resumint aquesta posició freudiana, es pot dir que els mateixos mecanismes explicatius de processos intra i interindividuals s'empraran a l'hora d'explicar el comportament col•lectiu.
Hi ha 2 activitats que sorgeixen dins del funcionament del grup:
- activitat dirigida a un objectiu, en la qual el subjecte dóna idees.
- actituds i mètodes que no duen a cap objectiu.
Sigui com sigui totes les actituds i activitats estan carregades d’emocionalitat.
Supòsits bàsics de la mentalitat grupal: (En un grup tendim a voler fer com fan els altres i podem arribar a renunciar a objectius personals degut als llaços afectius que creem.)
Dependència: el grup necessita un líder que resolgui els problemes del grup; el líder es fa càrrec de les il•lusions del seu grup.
Atac-fuga: l'estat d'ànim del grup funciona en relació amb la supervivència davant les amenaces: externes, de divisió dins del grup (subgrups). Això interromp i obstrueix les funcions del grup.
Aparellament: predomina un estat d'ànim en el qual una parella dóna origen a un Messies, la qual cosa li dóna esperança al grup. O bé s'ajunten semblants i es creu que estàs resoldran problemes.
Bion ens parla de la Teoria de les Suposicions Bàsiques: el grup existeix per a fer alguna cosa sinó desapareixerà.
Bennis i Shepard, parlen de la maduresa dels grups, aquesta depèn de la capacitat de resoldre conflictes interns i d’aconseguir consens intern. Quan el grup es va desenvolupant més passem de preocupar-nos de les relacions d’autoritat a fer-ho de les personals.
Fases:
I. Dependència.
a. Dependència-Fujida. Al principi de la vida d’un grup volem allunyar l’ansietat, cerquem quines coses tenim en comú. Les expectatives creen les regles del joc i es van provant coses per fer per obtenir reforç positiu o negatiu.
b. Contradependència-Fujida. Comencen a sorgir necessitats insatisfetes, Poden sorgir tensions.
c. Ressolució-Catarsis. Alliberem els nostres sentiments i critiquem al líder. Comencem a avaluar la contribució de tots els membres al grup.
II. Interdependència.
a. Il•lusió-Fujida. Les petites tensions es solucionen. Ningú hi vol tornar a passar i sembla que no hi hagi problemes, les decisions són unànimes.
b. Desil•lusió-Fujida. Comença la subdivisió en grups. Lluita d’individualitats versos temes grupals.
c. Validació Consensual. Hi ha participació i comunicació i desapareix la por a ser rebutjat i un es mostra més com és.
Thelen, ens parla de que les persones ens agrupem per satisfer necessitats i això comporta interacció on trobem aspectes comuns. Creen un ordre social per saber com actuar i aquest evoluciona adaptat als components del grup.
Clara Vergés i Natàlia Pomar, psicòlogues especialitzades en desenvolupament professional i personal
dimecres, 5 de maig del 2010
Teoria de Grups segons la Psicologia Profunda
diumenge, 2 de maig del 2010
TREBALLAR SOTA PRESSIÓ (article Maig 2010)
Aquest mes en el que el sol ens comença a visitar, ens hem plantejat de forma molt concreta “què significa aconseguir els objectius i despuntar en el mercat com a organitzacions eficaces i amb un servei d'alta qualitat”
Durant els propers mesos parlarem de quin significat té aquesta frase i la seva relació amb la feina i la pressio.
Actualment l’ambient de treball és altament competitiu i els canvis tecnològics i de processos són el motiu de l'èxit o el declivi de moltes organitzacions, sorgeix amb més força la importància de mostrar un valor afegit respecte la nostra competència.
Per a nosaltres, el llistat d’elements que diferenciarien unes organitzacions d’altres serien els següents:
- Atendre a usuaris i clients segons les seves expectatives
- Assimilar els objectius per part de tots els components de l’equip
- Treballar amb estàndards de qualitat alts
- Tenir una visió de millora contínua
- Treballar eficaçment sota pressió
I què implica treballar sota pressió?
Urgències, canvis de prioritats, imprevistos
Desenvolupar funcions sota una exhaustiva supervisió
Dur a terme activitats on es requereixi una concentració alta i constant
Treballar sota un clima laboral conflictiu
Dur a terme activitats d'atenció a reclamacions o incidències
Treballar alternant constantment activitats molt diferents
Treballar per assolir uns objectius determinats
Treballar sota uns estàndards de qualitat molt alts
Estar atenent el públic de forma constant
La manca d'habilitats per gestionar els factors que intervenen al treball sota pressió, pot originar l'aparició de l'estrès laboral en la persona. Com ho podem viure de forma positiva? Al mes de juny publicarem una sèrie de consells pràctics i esperem sentir les vostres estratègies!
Durant els propers mesos parlarem de quin significat té aquesta frase i la seva relació amb la feina i la pressio.
Actualment l’ambient de treball és altament competitiu i els canvis tecnològics i de processos són el motiu de l'èxit o el declivi de moltes organitzacions, sorgeix amb més força la importància de mostrar un valor afegit respecte la nostra competència.
Per a nosaltres, el llistat d’elements que diferenciarien unes organitzacions d’altres serien els següents:
- Atendre a usuaris i clients segons les seves expectatives
- Assimilar els objectius per part de tots els components de l’equip
- Treballar amb estàndards de qualitat alts
- Tenir una visió de millora contínua
- Treballar eficaçment sota pressió
I què implica treballar sota pressió?
Urgències, canvis de prioritats, imprevistos
Desenvolupar funcions sota una exhaustiva supervisió
Dur a terme activitats on es requereixi una concentració alta i constant
Treballar sota un clima laboral conflictiu
Dur a terme activitats d'atenció a reclamacions o incidències
Treballar alternant constantment activitats molt diferents
Treballar per assolir uns objectius determinats
Treballar sota uns estàndards de qualitat molt alts
Estar atenent el públic de forma constant
En algunes ocasions, treballem sota pressió de forma contínua i en altres de forma puntual, però la diferència està en com ens afecta. L'estrès sorgeix de la percepció negativa de la persona d’aquests factors de pressió i es manifesta com a conjunt de símptomes psicològics, físics i de conducta.
A qualsevol organització o empresa ens podem trobar amb diferents condicions que afavoreixen l’estrès laboral derivat de la pressió. Aquestes poden ser:
- Disseny del lloc de treball. Expectatives de les meves funcions mal definides o impossibles d'aconseguir, massa responsabilitat, massa funcions, monotonia.
- Inseguretat laboral. Manca d'oportunitat per al creixement personal o l'ascens. Canvis ràpids per als quals no estem preparats.
- Les condicions ambientals. Condicions desagradables i perilloses com àrees de feina fosques, el soroll, la contaminació de l'aire o els problemes ergonòmics.
Subscriure's a:
Missatges (Atom)