divendres, 3 de desembre del 2010

JORNADES: «L’educació emocional en els mitjans de comunicació»

PROGRAMA


Dijous 7 abril 2011 Divendres 8 abril 2011

«L’educació emocional en els mitjans de comunicació»

Les Jornades d’Educació Emocional arriben ja a la setena edició. Fins ara les temàtiques tractades s’han centrat principalment en el món de l’educació formal, i més recentment a les organitzacions. A les últimes Jornades es va recordar la idea que els qui no apareixen en els mitjans de comunicació és com si no existissin. En aquest sentit, hauríem de reconèixer que l’educació emocional «no existeix» en la mesura en què no és present en els mitjans de comunicació de massa (premsa, ràdio, televisió, TIC, etc.). Per aquesta raó, s’ha considerat que potser ha arribat l’hora de traspassar la Galàxia de Gutenberg per tenir una presència a la Galàxia Marconi i sobretot a la Galàxia Telemàtica. Això és conseqüència de l’enfocament del cicle vital que adopta l’educació emocional: ha de ser present des del naixement i durant tota la vida en els diversos contextos en què es mou una persona (educació formal, contextos sociocomunitaris, organitzacions). Els objectius d’aquestes Jornades són: conèixer què s’està fent en els mitjans de comunicació en matèria d’educació emocional; influir en els mitjans de comunicació de massa perquè s’impliquin més en l’educació en general, i en especial en l’educació emocional, i fer propostes concretes de millora per a la posada en pràctica de l’educació emocional en els mitjans de comunicació.



Programa

Dijous 7 abril 2011
16.00 h
Recepció i lliurament de material

16.30 h
Inauguració de les Jornades

Dr. Antoni Sans, director de l’ICE de la Universitat de Barcelona.

Dra. Elisabet Costa Giménez, cap d'estudis de l'Ensenyament de Comunicació Audiovisual.

Dr. Rafel Bisquerra, en representació de la comissió organitzadora.



17.00 h
Diàleg sobre «L’educació emocional en els mitjans de comunicació»
Dr. Eduard Punset, comunicador científic, director del programa Redes de TVE.

19.00 h
Descans

19.30 h
Sessions simultànies:
Comunicacions, experiències i bones pràctiques



Divendres 8 abril 2011
9.00 h - Tallers simultanis
Recursos per treballar la comunicació de les emocions
«La comunicació no verbal de les emocions»

Sra. Marta Albadalejo  «El llenguatge dels signes (teatre i comunicació)»

Sr. Jordi Llop «Anàlisi de la significació de la imatge»

Sra. Margalida Llull «El llenguatge del cos i les emocions»

Sra. Rosa Miralles «El teatre, una via cap a les emocions i la creativitat»

Sr. Francesc Amaro «Emocions, música i cinema»

Sr. Eduard Rubio «Emocions i publicitat»

Sra. Mar Deus


11.00 h
Descans

11.30 h
Ponència
"L'educació emocional en els mitjans de comunicació: reflexions a partir de la pràctica"
Sr. Gaspar Hernández, director del programa L'Ofici de viure a Catalunya Ràdio i Bricolatge emocional a TV3.



13.30 h
Sessió de Pòsters

14.00 h
Dinar


15.30 h - Tallers simultanis
Recursos per treballar la comunicació de les emocions
«Ecolins o toxicons? Valorem els missatges publicitaris i dels mitjans des de l’ecologia emocional»

Sra. Maria Mercè Conangla
«El teatre com a eina de comunicació»

Sra. Gemma Deusedas
«Danses, cançons i emocions. Mitjans per treballar la consciència emocional»

Sra. Maria Navarrete
«Els titelles, un vehicle per a les emocions»

Sra. Teia Moner
«Virtualitat, videojocs i... emocions!»

Sra. Elisabet Higueras
«Llenguatges expressius: eines i mitjans de comunicació»

Sr. Manel A. Fernández
«Els camins que obre la veu»

Sra. Roser Blanco i Susanna Arjona

17.30 h
Descans

18.00 h
Taula rodona:
"Què haurien de fer els mass media per potenciar l'educació emocional"

Sra. Ima Sanchís, periodista, creadora de «La Contra» de La Vanguardia, on escriu des de fa 13 anys. Autora de diversos llibres

Sr. Borja Vilaseca, escriptor, periodista de El País i director del màster en Desenvolupament Personal i Lideratge de la UB

Sra. Pilar Calvo, periodista i responsable de En positivo.tv, productora de programes de responsabilitat social, lideratge i creixement personal

Sr. Anton Layunta, assessor de comunicació, escriptor i impulsor de l’observatori pedagògic en els mitjans de comunicació

Coordinació: Dr. Antonio Bartolomé, professor titular de Comunicació Audiovisual de la Universitat de Barcelona



20.00 h
Conclusions

Inscripció

Quota d'inscripció

De l’1 de desembre de 2010 i fins al 27 de febrer de 2011

Inscripció ordinària: 100 €

Alumnat i exalumnat del postgrau en Educació Emocional i del postgrau en Tutoria i la seva Pràctica: 75 €

Estudiants i aturats: 75 €

(Caldrà acreditar la condició d’estudiant i/o aturat)



A partir del 26 de febrer

Inscripció ordinària: 140 €

Alumnat i ex-alumnat del postgrau en Educació Emocional i del Postgrau en Tutoria i la seva pràctica: 95 €

Estudiants i aturats: 95 €

(Caldrà acreditar la condició d’estudiant i/o aturat)



El preu inclou el dinar del segon dia.

Places limitades per la capacitat de la sala. Se certificaran 15 hores.



Informació

A/e: icecursos@ub.edu (inscripcions) Tel. 934 021 024


A/e: jornadeseducacioemocional@gmail.com (informació general)



Organitza

Grup de Recerca en Orientació Psicopedagògica (GROP)

ICE de la Universitat de Barcelona



Comissió organitzadora

Blanca Barredo Gutiérrez

Rafel Bisquerra Alzina

Aida Blanco Cuch

Antoni Giner Tarrida

Núria Pérez Escoda

Amèlia Tey Teijón

Comitè científic

Blanca Barredo Gutiérrez

Rafel Bisquerra Alzina

Aida Blanco Cuch

Pilar Calvo Gómez

Antoni Giner Tarrida

Laura Mari Barrajón

Andrés Martín Martos

Núria Pérez Escoda

Amèlia Tey Teijón

dimecres, 1 de desembre del 2010

Article NOVEMBRE: LE PERSONES CREATIVES III

Per finalitzar la nostra sèrie d'articles dedicats a la creativitat us parlarem del pensament /Janusià/. Aquest tipus de pensament va ser descrit pel psiquiatre Albert Rothenberg i li va donar aquest nom a partir del déu romà Jano. A aquest déu se'l sol representar amb dues cares que miren a costats oposats.

El pensament/Janusià /té la particularitat de concebir de manera simultània dues imatges, conceptes o idees antagòniques (totalment contradictòries). Aquest tipus de pensament sol estar present en el món oníric (en els nostres somnis) quan integrem idees en un mateix somni de manera totalment aleatòria. De tota manera, el pensament /Janusià /segueix processos lògics propis del pensament conscient.

Aquest tipus de pensament va ser altament utilitzat per genis com Einstein i, a més, és important en la generació d'estratègies empresarials. Ambtot, aquest tipus de pensament només es pot dur a terme si es té certa tolerància a la paradoxa i allò que, "lògicament" no pot ser possible.
La manera més directe d'aplicar-lo és preguntar-se: "què és allò totalment oposat a això?" I aleshores intentar d'imaginar els dos conceptes oposats i integrar-los de manera que se'n generi un tercer diferent als anteriors.

Podeu també observar l'aplicació d'aquesta tècnica en pel.lícules com La vida es bella (Benini, 1997) en què s'integra la crueltat d'una situació tan límit com els camps de concentració nazi amb el poder del positivisme i l'humor.

Per finalitzar aquesta sèrie d'articles escrits per F.O.C. dedicats a la creativitat, només us volem transmetre la nostra passió per aquest concepte i la fascinació que el mateix pot suscitar si l'investiguem i el practiquem dia a dia.

Us animeu?


_________________________________________________________________________________

Para finalizar nuestra serie de artículos dedicados a la creatividad os hablaremos del pensamiento /*Janusiano/. Este tipo de pensamiento fue descrito por el psiquiatra Albert Rothenberg y le dio este nombre a partir del dios romano *Jano. A este dios se lo suele representar con dos caras que miran a lados opuestos.


El pensamiento/*Janusiano /tiene la particularidad de concebir de manera simultánea dos imágenes, conceptos o ideas antagónicas (totalmente contradictorias). Este tipo de pensamiento solo estar presente en el mundo onírico (en nuestros sueños) cuando integramos ideas en un mismo sueño de manera totalmente aleatoria. De todas maneras, el pensamiento /*Janusiano /sigue procesos lógicos propios del pensamiento consciente.

Este tipo de pensamiento fue altamente utilizado por genios como Einstein y, además, es importante en la generación de estrategias empresariales. Con todo esto, este tipo de pensamiento sólo se puede llevar a cabo si se tiene cierta tolerancia a la paradoja y aquello que, "lógicamente" no puede ser posible.

La manera más directo de aplicarlo es preguntarse: "¿qué es aquello totalmente opuesto a esto?" Y entonces intentar de imaginar los dos conceptos opuestos e integrarlos de forma que se genere un tercero diferente a los anteriores.

Podéis también observar la aplicación de esta técnica en películas como La vida se bella (*Benini, 1997) en que se integra la crueldad de una situación tan límite como los campos de concentración nazi con el poder del positivismo y el humor.

Para finalizar esta serie de artículos escritos por F.O.C. dedicados a la creatividad, sólo os queremos transmitir nuestra pasión por este concepto y la fascinación que el mismo puede suscitar si lo investigamos y lo practicamos día a día.

¿Os animáis?