dijous, 1 d’abril del 2010

Article Abril: HABILITATS EMOCIONALS dins la sèrie "Intel·ligència i Habilitats"

Fa un mes parlàvem de les habilitats cognitives imprescindibles per a iniciar el nostre camí cap a l’autoconeixement,avui volem relacionar-ho amb les habilitats emocionals.


Per aquest motiu passem a descriure 4 elements importantíssims:

Percepció i expressió emocional. Ens mou a fer un exercici personal de reconeixement de les nostres emocions en diferents moments, mirar què sentim i verbalitzar-les. No sempre interpretem bé els nostres sentiments precisament per què de racionals en tenen ben poc.

Facilitació emocional, els pensaments estan influenciats per la manera com ens sentim, si volem tenir un comportament raonat hauria de ser al revés, expressant sempre les nostres emocions però sent-ne conscient en tot moment. Reconèixer en tot moment quina emoció tenim, té uns efectes molt positius sobre el nostre comportament i benestar. Si ens sentim recolzats assolim millors resultats, si ens autoaninem passa el mateix, si no tenim el recolzament emocional per cap banda entren en el que s’anomena conflicte emocional. Es tracta de posar les emocions al servei del pensament.

Comprensió emocional. Per a entendre els sentiments dels altres, cal entendre els propis. Qui o què ens causen certs sentiments, quines emocions són les nostres preferides, quins pensaments automàtics de l’estil: no tinc prou voluntat, això és mássa difícil per a mi...acostumen a sorgir? I això, quines conseqüències té a la meva vida?

Aquest gran pas ens ajudarà a entendre que tothom té un per què del seu comportament i a empatitzar amb el nostre entorn.

Regulació emocional, com més coneixem les nostres emocions més sabrem controlar-les en moments on sigui necessari (ira, por, provocació) i no ens caldrà penedir-nos d’allò dit o fet, en permetrà prendre decisions d'acord amb els nostres valors i les normes socials.


Les emocions difereixen de la racionalitat i sembla que a vegades tinguin vida pròpia, per aquest motiu, ens interessa poder gestionar-les adequadament. Si aprenem a identificar-les, comprendrem en tot moment que ens està passant. Això suposa:

- Prendre la iniciativa en la comunicació dels sentiments, no estar esperant al moment ideal.

- Descarregar l’ansietat de les emocions contingudes i fer-ho de manera física i mai dirigida a les persones.

- Reconèixer que les emocions no són ni bones ni dolentes, només l’ús que en fem ho determina.

- Estar atents a l’aparició de senyals emocionals (físiques i psicològiques).

- Investigar quines són les situacions que desencadenen aquests emocions.

- Expressar els sentiments a la persona que els ha provocat sense acusar-la, centrant-nos en com ens afecten les coses.


Un estudi fet a més de 6.000 persones va mostrar que les que se sentien millor amb si mateixes tenien un patró comú de conducta que consistia en marcar una meta a la que arribar, fer-la real (posant-la per escrit o explicant-la al seu entorn) i establir aquest camí per arribar-hi amb petites metes assolibles on es felicitaven o es feien autoregals.

El coaching que practiquem a F.O.C. ajuda a establir les metes i les passes per a iniciar-nos en el camí de millora personal

BONA SETMANA SANTA A TOTHOM!

diumenge, 28 de març del 2010

Zeladors i Enfermers es formen durant el primer trimestre

Gran treball fet al sector hospitalari aquest primer trimestre.
Hem treballat amb persones del món de la salut, la seva Comunicació, hem aplicat la PNL i hem agafat per les banyes els Factors de Pressió.
F.O.C. ha col·laborat dins la sanitat fent dos edicions de cada formació, de 20 hores cadascuna.
Les persones que cuiden de nosaltres han augmentat els seus coneixements i han aprés coses com les següents:
La PNL (Programació Neurolingüística) constitueix un model, formal i dinàmic de com funciona la ment i la percepció humana i com processa la informació i l'experiència. Això ens permet aprofundir en per què fem servir Mapes Mentals, quines dificultats i avantatges ens comporta i que les creences no es basen en un sistema d'idees lògiques. La seva funció no és coincidir amb la realitat. La ment no sap el que és real i el que no és real, sinó que nosaltres li diem i implantem les creences que formen una part essencial de la nostra estructura mental. Per tant les creences funcionen com la fe; no hi ha un suport concret que les comprovi, són generalitzacions mentals a les quals els donem el poder de convertir en realitat el que no es veu.
Aquest aprofundiment en com funciona la nostra ment també ha estat vist de forma una mica diferent a les formacions de Treball sota Pressió. Destaquem que la pressió no és negativa, si ho és la forma en que la interpretem i la reconduim, dit d'una altre manera, la capacitat d'adaptació que mostrem i no fem que la nostra vida es mogui sota uns patrons d'eustress o distress (el bó i el dolent)
Posats a trobar lligams les sessions de Comunicació han lligat per la part final aquest model de treball, l'assertivitat, l'Actitud Mental Positiva, el feedback positiu i el feedback negatiu i l'empatia ens han guiat en la cerca de l'armonia tant amb les altres persones com amb nosaltres mateixos i mateixes.

Formació Resolució de Conflictes durant 20 hores

Volem parlar que els conflictes són inevitables i necessaris. L'objectiu no és eliminar-los o evitar-los sistemàticament, sinó saber encarrilar-los. Cal aclarir que tampoc no se'ls ha de buscar, ni crear ocasions per a què es donin. L'important és saber que perquè hi hagi creixement i maduració de les persones i grups són necessaris els conflictes.
A F.O.C. valorem i difonem que per això cal veure'ls de forma positiva, com a una ocasió de presa de consciència i canvi a millor. L'objectiu és resoldre els conflictes obtenint millores per a cada una de les parts. Però això no sempre és possible, ja que hi ha conflictes que no tenen solució immediata. En aquest cas l'objectiu no és la resolució, sinó la regulació, que permet viure'ls de forma el més constructiva possible.
Una de les propostes que defensem més fermament com a factor de regulació, és l'Assertivitat:
La comunicació assertiva. La importància d'asseure's i comunicar-se des dels sentiments, eludint els judicis. El saber els sentiments provocats en l'altra persona per la meva actuació, em permet prendre consciència de les meves possibles equivocacions, i apropar-me a l'altra persona des d'un major descobriment de la seva realitat humana. Molts conflictes es resolen així de senzillament. L'únic que fa falta és una bona dosi d'honradesa i sinceritat, si més no en una de les parts.
Aquesta ha estat la filosofia que ha impregnat tot el curs de Resolució de Conflictes de 20 hores fet en format obert per a professionals que precisaven d'eïnes concretes i pràctiques.
Amb l'Escola EFA ens van plantejar transmetre les bones pràctiques en la Resolució de Conflictes:
FASES:
Orientar-se positivament davant el problema. Assumir que el fet de tenir problemes és una situació normal i inevitable.
Identificar i reconèixer les causes del problema.
Inhibir respostes anteriors que s'ha demostrat que són poc útils per solucionar conflictes
Definir el problema
Delimitar i formular el conflicte que s'està experimentant.
Cercar els fets rellevants del conflicte i descriure'ls de la manera més clara possible
Idear alternatives
Produir el major nombre de solucions alternatives que aportin la major quantitat i varietat possible d'opcions
Valorar les alternatives i prendre una decisió. Avaluar críticament les diferents solucions alternatives.
Decidir-se per una solució, atenent dos criteris: la consideració positiva de les conseqüències que se'n deriven i la possibilitat real de dur-la a terme
Aplicar la solució presa.
Posar en pràctica la decisió que s'ha pres: preveure els passos que se seguiran per realitzar-la, així com els mecanismes de control per valorar-ne l'eficàcia
Avaluar els resultats. Avaluar els resultats obtinguts de la solució que s'ha considerat més adequada. En el cas que no siguin satisfactoris, es comença de nou el procés de recerca de solucions

Si us interessa més el tema, en aquest mateix blog trobareu una sèrie d'articles que vam dedicar en el seu dia als Conflictes o podeu contactar amb Natàlia i Clara a info@foc-web.com

Habilitats Comunicatives, una competència imprescindible a l'escola EFA

Finalitza el monogràfic de 40 hores d'Habilitats Comunicatives, una competència imprescindible per a la professionalitat de l’Educació.
En tot moment dins del grup d'unes 18 persones, hem cercat els objectius de:
• Conèixer la importancia de l’Impacte i la Influència

• Analitzar els Canals a través dels que ens comuniquem
• Conèixer l’estructura de la comunicació humana
• Millorar la comunicació en el nivell emocional i racional
• Obtenir una técnica personal de comunicació assertiva
Si ens plantegem què són les competències? hem de respondre que engloben tot allò que ens capacita en algun aspecte concret. Ser competent en alguna cosa significa posseir aquesta determinada competència i per tant requereix que tots els aspectes implicats en ella estiguin relacionats i desenvolupats en un nivell òptim.
Durant 5 sessions de 8 hores cadascuna hem treballat els conceptes de SENTIR i ESCOLTAR el que es diu, la COMPRENSIÓ del que escoltem, la seva ACCEPTACIÓ i l'ACCIÓ en conseqüència amb la informació rebuda. Així sempre podrem dir que ha tingut lloc un bon procés de COMUNICACIÓ.
Des del primer moment hem aprés que per a millorar aquesta competència cal abordar diferents factors:

Per als CONEIXEMENTS cal aprendre aspectes diversos de la TEORIA DE LA COMUNICACIÓ

Les HABILITATS es basen en practicar els coneixements i repetir-los fins automatitzar-los.
AUTOIMATGE no resulta fins que no ens creiem que som bons comunicadors. Ens ho hem de dir i felicitar-nos quan ho fem bé.
El ROL l’adquirim quan prediquem amb el que fem, hem de donar exemple i aleshores ens consideraran com a tal.
VALORS és quan ens creiem que veritablement forma part important del nostre desenvolupament, hem de trobar situacions on veiem l’aplicabilitat sinó no m’ho crec.
Els TRETS DE PERSONALITAT tenen base genètic i apresa. No els interioritzarem fins que no els incorporem com a valors i evolucionem en el temps. Però sobretot hem de vigilar quins altres aspectes de la nostra personalitat ens ajuden o dificulten aquest tema.

El grup ha estat treballant amb il·lusió les tècniques de BrainStorming, PHILLIPS 6.6, Sis barrets per a pensar, entre d'altres i ha combinat jocs d'interior i d'exterior amb sessions de debat i teoria.